Opera har funnits i två decennier och har ofta förknippats med integritet och säkerhet och erbjuder en säkrare onlineupplevelse än de flesta av de bästa webbläsarna. Opera fick sitt rykte om integritet genom att vara den första webbläsaren för att lägga till en inbyggd VPN, vilket gjorde det möjligt för sina användare att vara anonym när de surfar på nätet.

tyvärr sedan dess har saker blivit lite murkier i säkerhets-och sekretessavdelningen., Opera köptes av ett kinesiskt konsortium 2016 och sedan dess har det varit betydande oro över de uppgifter som Opera samlar in och lagrar. Det finns sekretessinställningar som du kan aktivera för att minska datainsamlingen, men det är oklart vilken typ av effekt detta har på de data som Opera själv lagrar.

det här är inte en omedelbar strejk för Opera, eftersom de flesta webbläsare har arbete att göra när det gäller användarnas integritet, inklusive Google Chrome, vilken Opera är baserad på (båda är byggda på Chromium-arkitekturen). Så hur staplar Opera upp mot de andra webbläsarna på marknaden?, Finns det någon anledning att välja Opera 2020?

Opera review: Installation och installation

liksom de flesta webbläsare är Opera enkelt att installera och konfigurera. Gå bara till Opera hemsida och klicka på knappen Hämta nu på hemsidan. När installationsprogrammet är igång klickar du på Installera. Opera kommer att installera automatiskt utan att du behöver göra något, och det bör bara ta en stund.,

(bildkredit: framtid)

Opera är tillgängligt för Windows, Mac, Android och iOS-enheter, så du borde inte ha några problem med att installera Opera oavsett vilken enhet du är på, oavsett om det är en hemdator eller smartphone.

Opera review: användargränssnitt

på ytan ser Opera helt bekant ut om du nyligen har använt andra populära webbläsare som Chrome eller Microsoft Edge., Den är byggd på samma Chromium arkitektur som de och delar den minimalistiska designfilosofin, gömmer de flesta av sina funktioner bort i menyer för att hålla ett rent utseende, med maximal skärm fastigheter ägnas åt den webbsida du tittar på.

längst upp på skärmen ser du den vanliga uppsättningen knappar tillsammans med adressfältet, som kan användas för att skriva in en webbadress direkt eller som en sökmotor. Som standard använder Opera Google för att söka även om du kan ändra detta i alternativen (vi skulle inte, Google är bäst)., Bredvid adressfältet finns knappar för bokmärkningssidor, slår på sekretessfunktioner och tar skärmdumpar.

(bildkredit: framtid)

en stor skillnad mellan Opera och andra webbläsare är sidofältet som kramar vänster sida av skärmen. Här kan du hitta genvägar till dina bokmärken och sökhistorik, tillsammans med inbyggda versioner av Messenger, Instagram och WhatsApp., Vi älskar detta tillägg och det känns verkligen modernare och framåtblickande än andra webbläsare, sätta de mest populära sociala medier verktyg direkt i webbläsaren.

totalt sett gillar vi Operas stil och integrationen av sidofältet, vilket ger extra funktionalitet men känns inte som att den tränger in på din sida.

Opera review: Funktioner

Opera gör allt du förväntar dig att en webbläsare ska göra, och erbjuder också lite extra funktionalitet för att skilja sig från rivaler som Chrome och Mozilla Firefox., Du kan komma åt webbplatser med adressfältet genom att skriva in webbadressen om du känner till den. Du kan också använda adressfältet som sökmotor för att hitta webbplatser via Google.

Du kan ha flera webbsidor öppna samtidigt med flikarna systemet, med varje webbsida upptar en separat flik som löper längs toppen av sidan ovanför adressfältet. Du kan öppna en ny flik genom att klicka på plussymbolen i slutet av fliklistan. Du kan också fästa flikar genom att högerklicka på dem och välja pin-fliken alternativet, vilket innebär att du inte av misstag kan stänga fliken., På samma sätt kan du stänga av flikar så att de inte gör något ljud, vilket är praktiskt om du har Facebook öppet men inte vill bli distraherad av nya meddelandeljud etc.

eftersom det är byggt på Chromium-arkitekturen är Opera kompatibel med alla Chrome-tillägg, så du har inga problem med att hitta de plugin-program du behöver för att anpassa din upplevelse. Dessutom kommer Opera med en inbyggd annonsblockerare och spårningsblockerare, så du behöver inte ens gå ut för att hitta dem.,

(bildkredit: framtid)

det finns också en konstig funktion som heter My Flow, vilket är ett krypterat molnlagringsutrymme där du kan komma åt filer, bilder, länkar etc. via Opera Touch, den mobila versionen. Detta innebär att du kan spara länkar, YouTube-videor eller filer på skrivbordet och sedan komma åt dem på din mobila enhet. Det är lätt att använda, med en knapp i webbläsaren som låter dig omedelbart skicka länkar över, och enkla alternativ för att länka i filer och bilder., Det är i grunden bara ett molnlagringsutrymme som du skulle få med ett Google-konto, men mer restriktivt både när det gäller användbarhet och säkerhet.

det finns också en skärmskärmsknapp i webbläsarfönstret, vilket är praktiskt för alla som inte vet hur man tar en skärmdump med tangentbordet (det är utskriftsskärmsknappen), men annars verkar det som en överflödig funktion.som vi nämnde i introduktionen kommer Opera med en inbyggd VPN, så du behöver inte leta efter en av de bästa VPN-tjänsterna, varav många kostar en månadsabonnemang att använda., Detta innebär att du kan aktivera VPN när du surfar för att hålla dina online-aktiviteter anonym. Självklart finns det ingen som talar om hur anonym du ska Opera själv, vilket är en av de säkerhetsproblem som människor har med webbläsaren nu är det under kinesiskt ägande. Kinesiska företag kan tvingas lämna över användardata till sin regering (men då igen, så kan amerikanska företag).,

Opera review: Performance

i vår testning fann vi att Opera var en snabb och effektiv webbläsare, i allmänhet med cirka 80% av de systemresurser som Chrome använde med samma antal flikar öppna. Det här är bra, men det ligger bakom andra webbläsare som Firefox och Edge som båda använder betydligt mindre RAM än Chrome gör.

mitten av paketet är dock inte dåligt, och om du gillar utseendet på Operas unika funktioner, kan det goda resultatet vara tillräckligt för att svänga dig bort från Chrome.

ska du använda Opera?,

svaret på denna fråga beror till stor del på hur orolig du är för din integritet. Vi tvivlar starkt på att den kinesiska regeringen tvingar Opera att lämna över din Amazon shoppinghistoria, men samtidigt är osäker på dina online-data och hur det används kan vara en legitim oro.

som webbläsare markerar Opera alla rutor. Den är byggd på Chrome, så den har alla välbekanta trappings, inklusive det stora biblioteket med tillägg. Det går snabbt och har en massa extra funktioner, inklusive sidofältet som vi älskar.,

Senaste nytt

{{articleName }}