typisk, är det inte? Du väntar halva ditt liv för ett nytt Half-Life-spel, sedan kommer två på en gång…

alla ögon kan vridas i riktning mot halveringstid: Alyx landar som en gravitationsdriven toalett senare i månaden. Men medan alla ivrigt ställer in sina VR-headset i förberedelse, har ett annat litet kapitel i Spelhistoriken just skrivit sin sista sida. Black Mesa, den långvariga utvecklingsremaken av Half-Life, är klar., Dammad. Finito.

lastning… håll i er!

”men vänta!”Jag hör dig gråta. ”Är Black Mesa verkligen en Half-Life-spel? Kan en remake av ett gäng online entusiaster som har tagit fjorton år att avsluta möjligen leva upp till en av de mest inflytelserika spel som någonsin gjorts?”Låt mig säga dig, Black Mesa är en Half-Life-ass spel. När remakes går, är det ungefär lika bra som du kan hoppas på. Black Mesa gör inte bara Half-Life snyggare. Det gör halveringstiden bättre.

många av er kanske redan vet detta. Åtminstone delvis., Black Mesa bit of Black Mesa har varit tillgänglig för att spela sedan 2012, medan hela spelet gjorde sin övergång från amateur mod project till paid-for Steam Early Access titel tillbaka i 2015. För många Half-Life fans var det tillräckligt. Många sådana entusiastprojekt ser aldrig dagens ljus, så för att få till och med en delvis Komplett remake av Half-Life kändes som ett mindre mirakel. Vem bryr sig om Xen? Det var alltid skräp. Varför bry sig?

Crowbar Collective har sitt eget svar på det, vilket jag kommer att komma till i sinom tid., Men det är värt att gå över arbetet som studion omvandlade Black Mesa-anläggningen själv till Källmotorn, inte minst för att de har gjort några ytterligare tweaks sedan 2012.

lastning… håll i er!

den inledande tågresan är nu längre, med många ytterligare detaljer.

Black Mesa börjar med en ballsy opening gambit, en inledande spårvagnsresa som är längre än den i den ursprungliga halveringstiden., Det är konstigt att tro att ett sådant ikoniskt ögonblick i FPS-historien var en av de mindre gillade aspekterna av Half-Life vid lanseringen. Att utvidga det är ett avsiktligt drag på kofot kollektivets del. Det ger dig mer tid att märka de extra detaljerna som de har lagt till i introduktionen.

Black Mesa är mer populärt än i Valves ursprungliga vision, med forskare som loiterar runt den nyinförda järnvägsstationen och vakter bemanning säkerhets checkpoints som inte fanns i originalet. Det är inte bara visuella saker som har förändrats heller., Vagnens välkomstmeddelande låter nu som att det kommer från en högtalare, medan ett helt nytt ljudspår spelar sina öppningsnoteringar ut som en 27-årig MIT-examen börjar sin värsta dag på jobbet.

det är ett uttalande från Crowbar Collective. Vi skojar inte, vi är inte heller slavar till varje pixel i Valves spel. Detta är i slutändan det som definierar Black Mesa. Viljan att inte bara replikera, utan att försöka förbättra halveringstiden. Att förfina vad som fungerar och, avgörande, ta bort vad som inte gör det.,

Kontorskomplexets lågmälda överlevnadsskräck gör det till min favoritnivå.

det är förvånande hur fet svart Mesa är i det senare avseendet. Vissa kapitel som på en järnväg har redigerats ner, skära ut tråkiga bitar, medan andra kapitel har haft element bort, såsom Ytspänning rogue tentacle monster. Black Mesa lägger också till helt nya element, som ett större utbud av forskare (inklusive kvinnliga forskare)., Samtidigt finns det helt nya dialog och berättarröster avsedda att lägga till större sammanhang i tomten, och bättre länka historien om Half-Life till dess uppföljare.

hela tiden förlorar Black Mesa aldrig synen på andan i spelet det återskapar. Öppningskapitlen, oförutsedda konsekvenser och kontorskomplex, är ren överlevnadsskräck, vilket begränsar spelarens vapenproster när de undviker att hoppa headcrabs och undviker zombiernas klor., Med ankomsten av marinsoldaterna i Vi har fiender, Black Mesa sparkar i hög växel, erbjuder spänd och spännande strid som kofot kollektiv har tweaking ända fram till release, justera marinens AI så att de flankerar och undgå dig på rätt sätt. En stor skillnad mellan Black Mesa nu och 2012 är det mindre straffbart svårt som standard. Marinsoldaterna känner sig fortfarande farliga, men är inte längre robotiskt korrekta i sitt skytte.

allt detta håller sig bra för vad som nu är ett åttaårigt spel., Men grunden Black Mesa bygger på här var rock-solid till att börja med, och det är ofta svårt att veta om briljansen du upplever är den av kofot kollektiv, eller den av Valve. Black Mesa erbjuder ett ståndaktigt svar på detta med Xen och tar Half-Life jämförelsevis dåliga stängningsnivåer. (nämligen Xen, Gonarchs Lya, Interloper och Nihilanth) och omvandla dem till vad som förmodligen är den bästa delen av spelet.

de omgjorda hälso-och HEV-automaterna är en glädje att använda.,

dessa fyra nivåer har blivit helt omgjorda och utökar deras begränsade räckvidd till stora miljöer komplett med nya pussel, möten och till och med historielelement. Ingenstans är denna förändring starker än i den titulära Xen-nivån. I Half-Life var Xen bara några minuter lång, bestående av en liten kedja av underwhelming flytande öar. Som jämförelse erbjuder Black Mesas Xen över en timmes värde av utomjordisk utforskning genom landskap som driver Källmotorn till sin gräns.

lastning…, håll i er!

öppningssekvensen tar andetag. Gordon snubblar ut ur Lambda-portalen i ett stort utomjordiskt panorama, rocks bobbing i det lila tomrummet framför honom, delvis siluett av Xens isblå solljus. När du närmar dig stupet på ön Du stod på, svävar en flock av främmande fåglar över Gordons vision som Joel Nielsons rousing soundtrack sväller i dina öron.

detta är bara en smak av vad Xen har att erbjuda. Crowbar Collective terraform Xen från en brun kedja av flytande öar till ett rikt och varierat främmande ekosystem., Det visar oss Houndeyes och Bullsquids i deras naturliga livsmiljöer, som ger en känsla av hur Xen funktioner. Min favoritsekvens ser Gordon passera genom ett gränslaboratorium som etablerats av ett tidigare Lambda-prospekteringsteam. Inte bara är det en fantastisk bit av ytterligare worldbuilding, den innehåller en underbart utarbetad twist på en klassisk Half-Life fiende.

Xen är främst en prospekteringsfokuserad nivå, vilket ger dig gott om andningsutrymme för att coo på landskapet och pussla ut där du behöver gå över till. Kofot kollektiv spara fyrverkerierna för Gonarchs Lya., Här har slugfest mot Half-Life ökända testikel-monster utökats till en spännande katt-och-mus jaga fylld med vändningar och överraskningar. Jag kommer inte att avslöja några detaljer, men kvaliteten på animering och set-piece design är i nivå med alla moderna FPS.

det tredje kapitlet, Interloper, börjar så lovande som Gonarchs Lya. Tyvärr gör omfattningen av Crowbar Collectives ambition lika mycket skada som bra här., Nivån är alltför lång, saknar samma miljövariant som upprätthåller det utökade xen-kapitlet och upprepar flera pusselsekvenser till den punkt där de blir tråkiga. Medan det knappast är hemskt är det ett märkbart steg bakåt jämfört med de två öppningskapitlen.

vakter och forskare är inte längre kloner av varandra.,

den slutliga konfrontationen med Nihilanth är den mest enkla remake av de fyra kapitlen, även om kofot kollektiv har gjort vissa förändringar, öka skådespelet och göra det till en mer direkt strid, utan frustrerande teleport-baserade parar. Det är inte lika spännande som mötet med Gonarken, men det ger fortfarande en tillfredsställande finalen.

lastning… håll i er!

Black Mesa är ett fascinerande arbete., Vad som började som en enkel motoruppgradering för Half-Life har blivit ett spel som står på egna meriter, mindre ”Half-Life Remastered” Och mer ”John Carpenter är saken.”Det är en utveckling som speglar de människor som skapade den. Vad som bildades som en diffus massa entusiast Half-Life 2 modders har sammanfört en anmärkningsvärt begåvad och onekligen dedikerad studio. Jag är nyfiken på vad de ska göra nu. Frestande som det är att säga ” motsatta kraft när?”Jag skulle vilja se vad de kan skapa på sina egna villkor, obundet från begränsningarna av nostalgi., Om Valve inte vill göra Half-Life 3, Så vet jag folk som kan göra jobbet.