Kort Historie – Det var en av de hardeste turene jeg har gjort, og verdt hvert sekund. Knivbladet er ganske skremmende, men ikke altfor vanskelig hvis du har noen til å gi deg en boost å gå gjennom Skorsteinen.
Lang Historie – Min mann og jeg på ferie Ambajejus Lake hver sommer og se solen gå ned over Katahdin hver natt., Vi vandret det en gang da vi var 16 (opp Helon Taylor og ned Dudley), men jeg var for redd til å krysse kniveggen og han har ertet meg helt siden (han hadde vandret KE forrige sommer, og sa det ikke var så ille). Denne sommeren har vi slått 30 og bestemte seg for at en del av våre «pre-barn bucket list» vi skulle på tur igjen. Jeg var bekymret for fotturer alt på en dag så var jeg heldig nok til å gjøre reservasjoner på Skorstein Dammen, visste jeg at dette skulle bli min beste sjanse, og jeg anbefaler å gjøre dette hvis du er nervøs for fotturer alle de mil på en dag.,
Vi forlot Roaring Brook rundt middagstid på første dag, og startet vår tur til Skorstein Dammen for å gjøre det før 5 pm frist (jeg så andre fottur i senere så jeg er ikke sikker på om de holder deg til dette). Det er bare et par mil men tok oss en stund å gå i; jeg sverger Maine miles er lenger enn normalt miles! Vi droppet våre pakker av på køya hus og vandret over til Blåbær Knoll. Rangers var glade for at vi bestemte oss for å gjøre den 1 mil tur ut det som ikke mange mennesker gjør., Det har noen av de beste utsikt over Baxter uten å klatre i fjellet, jeg definitivt anbefale det (hadde også 4G-celle service der ute, slik at vi kan sende bilder til våre familier).
jeg hadde 2 reservasjoner i køya huset, bare koster $11 hver, men det er svært vanskelig å få. Jeg var nervøs for å bo i en køyeseng hus med 8 andre fremmede i midten av skogen, men det ærlig ikke var ille., Alle er der for samme grunn, og det var en blanding av familier, venner og til og med en kvinne fotturer på egen hånd, at det var noen snorking som natten, men det var ingen sjanse for at jeg skulle sove uansett som jeg var så nervøs/begeistret for neste dag (ta en sleeping pad og ørepropper). Alle i køya huset var i seng ved 9 og opp 5, frokost ned i Skorsteinen Dammen med solen kommer opp var fantastisk.
Vi startet på Dudley Stien rundt 6 og gjort det opp til Pamola Toppen ganske raskt., Turen opp var bratt, men jeg var i stand til å trekke/skyve meg opp selv om jeg ikke har mye av styrken i overkroppen. Jeg var definitivt skremt ser ut over kniveggen men heldigvis en annen gruppe av turgåere satt ut foran oss, og vi bare har fulgt sin leder. Skorsteinen er den vanskeligste delen av turen, fikk min mann til å lede mine føtter på plass et par ganger gå ned i Skorsteinen og gi meg et løft kommer opp på den andre siden., Denne siden av KE var definitivt den skumleste jeg hadde å unngå å se ned i et par avsnittene, men det var rikelig av rock håndtakene, jeg følte aldri at jeg var i reell fare (været var god, tydelig og ikke for mye vind). Min mann bodde stein-faced, men fortalte meg senere at det var MYE skumlere enn han hadde husket (som gjorde at jeg føler meg så mye bedre!). Resten av turen langs KE til toppen synes lang, men ikke altfor vanskelig. Toppen var overfylt og en tåke hadde kommet opp over fjellet for å redusere synlighet, var jeg veldig glad for at KE var bak oss.,
jeg er en treg turgåer og turen ned Salen var akkurat det, sakte. Vi hadde brakt 1 fotturer polet hver med oss opp på fjellet, og dette hjalp mye på vei ned. Min mann kjørte i forveien for å forberede våre poser som vi dro i køya hus og pumpe mer vann fra dammen. Turen ut tilbake til Roaring Brook var lang og i regn. Jeg bare sa til meg selv «Just Keep Swimming» som i Finding Nemo lol (på dette tidspunktet hadde jeg 2 fotturer poler og sett mange av mine vekt på dem for å hjelpe min verkende knær, tror ikke jeg ville ha gjort det igjen uten staver)., Vi har gjort det til bil rundt 6 (så vi vandret rundt 3 timer den første dagen og 12 timer den andre dagen, lavere enn gjennomsnittet, men jeg er bare glad vi gjorde det, 14.5 km totalt). Vi stoppet for en forrett og øl i Stor Elg i før du drar tilbake til leiren; jeg hadde ikke bevege en muskel i min søvn den natten og sov som en stein (så sår jeg kunne ikke engang slå på min side!).
Det var en av de vanskeligste tingene jeg noensinne har gjort, sannsynligvis enda vanskeligere enn vandring gjennom Grand Canyon, slår ryggen er mye lettere å vandre enn rock til rock til rock., Jeg føler meg fantastisk å vite at jeg erobret min frykt for kniveggen og presset meg selv til slutt. Det var en flott opplevelse å dele med min mann, og utsikten var fantastisk. Det er en av de tingene som du ser tilbake og tenker «Ærefrykt, dets var ikke så vanskelig, KAN GJØRE DET IGJEN!!!!».