Opera har eksisteret i to årtier, og har ofte været forbundet med beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed, tilbyder en mere sikker online-oplevelse end de fleste af de bedste web-browsere. Opera fik sit ry for privatlivets fred ved at være den første bro .ser, der tilføjede en indbygget VPN, som gjorde det muligt for sine brugere at forblive anonyme, når de surfer online.

desværre siden da er tingene blevet lidt murkier i sikkerheds-og privatlivsafdelingen., Opera blev købt af et kinesisk konsortium i 2016, og siden da har der været betydelige bekymringer over de data, som Opera indsamler og gemmer. Der er privatlivsindstillinger, som du kan tænde for at reducere dataindsamling, men det er uklart, hvilken slags effekt dette har på de data, som Opera selv gemmer.

Dette er dog ikke en øjeblikkelig strejke for Opera, da de fleste bro .sere har arbejde at gøre, når det kommer til brugernes privatliv, herunder Google Chrome, som Opera er baseret på (begge er bygget på Chromium-arkitekturen). Så hvordan stables Opera op mod de andre bro ?sere på markedet?, Er der nogen grund til at vælge Opera i 2020?

Opera Revie.: Installation og opsætning

som de fleste internetbro .sere er Opera enkel at installere og konfigurere. Du skal blot gå til Opera-websiteebstedet og klikke på knappen do .nload nu på hjemmesiden. Når installationsprogrammet kører, skal du klikke på Installer. Opera installeres automatisk uden at du behøver at gøre noget, og det bør kun tage et øjeblik.,

(Billede kredit: Fremtiden)

Opera er tilgængelig til Windows, Mac, Android-og iOS-enheder, så du bør ikke have nogen problemer med at installere Opera, uanset hvilken enhed du bruger, om at være en hjemme-pc eller smartphone.

Opera anmeldelse: brugergrænseflade

på overfladen ser Opera helt bekendt ud, hvis du har brugt andre populære browebbro .sere som Chrome eller Microsoft Edge for nylig., Det er bygget på den samme chrom-arkitektur som dem og deler den minimalistiske designfilosofi, der skjuler de fleste af dens funktioner væk i menuer for at holde et rent look, med maksimal skærmfast ejendom, der er afsat til den .ebside, du ser.

øverst på skærmen ser du det sædvanlige udvalg af knapper sammen med adresselinjen, som kan bruges til at indtaste en webebadresse direkte eller som en søgemaskine. Som standard bruger Opera Google til at søge, selvom du kan ændre dette i indstillingerne (vi ville ikke, Google er den bedste)., Ved siden af adresselinjen er knapper til bogmærkesider, tænde for privatlivsfunktioner og tage skærmbilleder.

(Billede kredit: Fremtiden)

En væsentlig forskel mellem Opera og andre browsere er det sidebjælke, der knus venstre side af skærmen. Her kan du finde genveje til dine bogmærker og søgehistorik sammen med indbyggede versioner af Messenger, Instagram og .hatsapp., Vi elsker denne tilføjelse, og det føles bestemt mere moderne og fremadrettet tænkning end andre bro .sere, hvilket sætter de mest populære sociale medieværktøjer direkte i Bro .seren.

generelt kan vi godt lide Operas stil og integrationen af sidebjælken, som giver ekstra funktionalitet, men ikke føles som om det trænger ind på din side.

Opera review: Funktioner

Opera gør alt, hvad du ville forvente af en browser til at gøre, og tilbyder også nogle ekstra funktionalitet til at angive selv bortset fra rivaler som Chrome og Mozilla Firefox., Du kan få adgang til websebsteder ved hjælp af adresselinjen ved at indtaste websiteebstedsadressen, hvis du kender den. Du kan også bruge adresselinjen som en søgemaskine til at finde websebsteder via Google.

Du kan have flere openebsider åbne samtidig med faner systemet, med hver webebside besætter en separat fane, der løber langs toppen af siden over adresselinjen. Du kan åbne en ny fane ved at klikke på plussymbolet i slutningen af fanebladet. Du kan også fastgøre faner ved at højreklikke på dem og vælge indstillingen pinfane, hvilket betyder, at du ikke ved et uheld kan lukke fanen., Ligeledes kan du slå faner fra, så de ikke laver nogen støj, hvilket er praktisk, hvis du har Facebook åben, men ikke ønsker at blive distraheret af nye meddelelseslyde osv.da det er bygget på Chromium-arkitekturen, er Opera kompatibel med alle Chrome-udvidelser, så du har ingen problemer med at finde de plug-ins, du har brug for for at tilpasse din oplevelse. Derudover leveres Opera med en indbygget annonceblokerer og sporingsblokerer, så du behøver ikke engang at gå ud for at finde dem.,

(Billede kredit: Fremtiden)

Der er også en underlig funktion, der hedder Mit Flow, som er en krypteret cloud-lagerplads, hvor du kan få adgang til filer, billeder, links osv. via Opera Touch, den mobile version. Dette betyder, at du kan gemme links, YouTube-videoer eller filer på dit skrivebord og derefter få adgang til dem på din mobile enhed. Det er nemt at bruge, med en knap på webebbro .seren, der lader dig straks sende links over, og nemme muligheder for at linke i filer og billeder., Det er dybest set bare en cloud-lagerplads, som du ville få med en Google-konto, men mere restriktiv både med hensyn til brugervenlighed og sikkerhed.

Der er også et skærmbillede-knappen på browser-vinduet, som er praktisk for alle, der ikke ved hvordan man tager et screenshot med tastaturet, (det er knappen print screen), men som ellers virker som en overflødig funktion.som vi nævnte i introduktionen, leveres Opera med en indbygget VPN, så du behøver ikke at lede efter en af de bedste VPN-tjenester, hvoraf mange koster et månedligt abonnement at bruge., Dette betyder, at du kan aktivere VPN, når du gennemser for at holde dine online aktiviteter anonyme. Selvfølgelig er der ingen at fortælle, hvor anonym du er til Opera selv, hvilket er en af de sikkerhedsmæssige bekymringer, som folk har med bro .seren, nu er det under kinesisk ejerskab. Kinesiske virksomheder kan blive tvunget til at udlevere brugerdata til deres regering (men så igen, så kan amerikanske virksomheder).,

Opera anmeldelse: Performance

I vores test har vi fundet Opera til at være en hurtig og effektiv web-browser, som regel ved hjælp af omkring 80% af de systemressourcer, som Chrome bruges med det samme antal af åbne faner. Dette er godt, men det hænger bag andre bro .sere som Firefo.og Edge, som begge bruger betydeligt mindre RAM end Chrome gør.

midten af pakken er dog ikke dårlig, og hvis du kan lide udseendet af Operas unikke funktioner, kan den gode ydeevne være nok til at svinge dig væk fra Chrome.

skal du bruge Opera?,

svaret på dette spørgsmål kommer stort set ned på, hvor bekymret du er for dit privatliv. Vi tvivler meget på, at den kinesiske regering tvinger Opera til at udlevere din ama .on shopping historie, men samtidig er usikker på dine online data og hvordan det bliver brugt, kan være en legitim bekymring.

som en bro .ser markerer Opera dog alle boksene. Det er bygget på Chrome, så det har alle de velkendte staffage, herunder den enorme bibliotek af udvidelser. Det kører hurtigt og har en masse ekstra funktioner, herunder sidebjælken, som vi elsker.,

Seneste nyt

{{ articleName }}