Opera bestaat al twee decennia en wordt vaak geassocieerd met privacy en veiligheid, en biedt een veiliger online ervaring dan de meeste van de beste webbrowsers. Opera kreeg zijn reputatie voor privacy door als eerste browser een ingebouwde VPN toe te voegen, waardoor de gebruikers anoniem konden blijven tijdens het online surfen.

helaas zijn de zaken sindsdien wat troebeler geworden op het gebied van beveiliging en privacy., Opera werd gekocht door een Chinees consortium in 2016 en sindsdien zijn er grote zorgen over de gegevens die Opera verzamelt en opslaat. Er zijn privacy-instellingen die u kunt inschakelen om het verzamelen van gegevens te verminderen, maar het is onduidelijk wat voor effect dit heeft op de gegevens die Opera zelf opslaat.

Dit is echter geen instant strike out voor Opera, omdat de meeste browsers werk te doen hebben als het gaat om de privacy van gebruikers, waaronder Google Chrome, waarop Opera is gebaseerd (beide zijn gebouwd op de Chromium architectuur). Dus hoe werkt Opera stapelen tegen de andere browsers op de markt?, Is er een reden om voor Opera te kiezen in 2020?

Opera review: installatie en instellen

net als de meeste internetbrowsers is Opera eenvoudig te installeren en in te stellen. Ga gewoon naar de Opera website en klik op de knop Nu downloaden op de homepage. Zodra het installatieprogramma wordt uitgevoerd, klikt u op Installeren. Opera wordt automatisch geïnstalleerd zonder dat u iets hoeft te doen, en het zou slechts een paar momenten moeten duren.,

(Image credit: Future)

Opera is beschikbaar voor Windows -, Mac -, Android-en iOS-apparaten, dus u zou geen problemen moeten hebben met het installeren van Opera, ongeacht op welk apparaat u zich bevindt, of dat nu een thuiscomputer of smartphone is.

Opera review: gebruikersinterface

op het oppervlak ziet Opera er volledig bekend uit als u onlangs andere populaire webbrowsers zoals Chrome of Microsoft Edge hebt gebruikt., Het is gebouwd op dezelfde Chromium architectuur als die en deelt de minimalistische ontwerpfilosofie, het verbergen van de meeste van zijn functies weg in menu ‘ s om een schone look te houden, met maximale scherm onroerend goed gewijd aan de webpagina die u bekijkt.

aan de bovenkant van het scherm ziet u de gebruikelijke array van knoppen samen met de adresbalk, die kan worden gebruikt om een webadres direct in te typen of als een zoekmachine. Standaard, Opera maakt gebruik van Google om te zoeken, hoewel u dit kunt wijzigen in de opties (we zouden niet, Google is de beste)., Naast de adresbalk zijn knoppen voor bladwijzers pagina ‘ s, het inschakelen van privacy functies en het nemen van screenshots.

(Image credit: Future)

een belangrijk verschil tussen Opera en andere browsers is de zijbalk die de linkerkant van het scherm knuffelt. Hier kunt u snelkoppelingen naar uw bladwijzers en zoekgeschiedenis vinden, samen met ingebouwde versies van Messenger, Instagram en WhatsApp., We houden van deze toevoeging en het voelt zeker moderner en vooruitstrevend dan andere browsers, waardoor de meest populaire social media tools direct in de browser.

over het algemeen houden we van Opera ‘ s stijl en de integratie van de zijbalk, die extra functionaliteit geeft, maar het voelt niet alsof het binnendringt op uw pagina.

Opera review: Features

Opera doet alles wat je van een browser verwacht, en biedt ook wat extra functionaliteit om zich te onderscheiden van rivalen als Chrome en Mozilla Firefox., U kunt websites openen via de adresbalk door het adres van de website in te typen Als u het Weet. U kunt de adresbalk ook gebruiken als zoekmachine om websites via Google te vinden.

u kunt meerdere webpagina ‘ s tegelijk openen met het tabs-systeem, waarbij elke webpagina een apart tabblad bevat dat langs de bovenkant van de pagina boven de adresbalk loopt. U kunt een nieuw tabblad openen door op het plus-symbool aan het einde van de lijst met tabbladen te klikken. U kunt ook tabbladen pinnen door er met de rechtermuisknop op te klikken en de pin-taboptie te selecteren, wat betekent dat u het tabblad niet per ongeluk kunt sluiten., Ook, u kunt tabbladen dempen, zodat ze geen lawaai maken, dat is handig als je Facebook open, maar niet wilt worden afgeleid door nieuwe bericht geluiden etc.

omdat het is gebouwd op de Chromium-architectuur, is Opera compatibel met alle Chrome-extensies, dus u zult geen problemen hebben met het vinden van de plug-ins die u nodig hebt om uw ervaring te personaliseren. Wat meer is, Opera wordt geleverd met een ingebouwde ad blocker en tracking blocker, zodat u niet eens hoeft te gaan om ze te vinden.,

(Image credit: Future)

Er is ook een vreemde functie genaamd My Flow, die een versleutelde cloudopslag ruimte is waar u toegang kunt krijgen tot bestanden, afbeeldingen, links etc. via Opera Touch, de mobiele versie. Dit betekent dat u links, YouTube-video ‘ s of bestanden op uw bureaublad kunt opslaan en deze vervolgens op uw mobiele apparaat kunt openen. Het is makkelijk te gebruiken, met een knop op de webbrowser waarmee u direct links over te sturen, en eenvoudige opties om te linken in bestanden en afbeeldingen., Het is eigenlijk gewoon een cloud opslagruimte zoals je zou krijgen met een Google-account, maar meer restrictief, zowel in termen van bruikbaarheid en veiligheid.

er is ook een screenshot-knop in het browservenster, wat handig is voor iedereen die niet weet hoe een screenshot te maken met het toetsenbord (Het is de print screen-knop), maar voor de rest lijkt dit een overbodige functie.

zoals we in de inleiding al vermeldden, wordt Opera geleverd met een ingebouwde VPN, dus je hoeft niet op zoek te gaan naar een van de beste VPN-diensten, waarvan vele een maandelijks abonnement kosten om te gebruiken., Dit betekent dat je de VPN kunt activeren tijdens het browsen om je online activiteiten anoniem te houden. Natuurlijk, er is geen vertellen hoe anoniem je bent om Opera zelf, dat is een van de veiligheid zorgen die mensen hebben met de browser nu is het onder Chinees eigendom. Chinese bedrijven kunnen worden gedwongen om gebruikersgegevens over te dragen aan hun overheid (maar ook Amerikaanse bedrijven).,

Opera review: Performance

in onze tests vonden we Opera een snelle en efficiënte webbrowser, die over het algemeen ongeveer 80% van de systeembronnen gebruikt die Chrome gebruikte met hetzelfde aantal geopende tabbladen. Dit is goed, maar het blijft achter andere browsers zoals Firefox en Edge die beide gebruik maken van aanzienlijk minder RAM dan Chrome doet.

Middle of the pack is niet slecht, en als je het uiterlijk van Opera ‘ s unieke functies leuk vindt, dan kan de goede performance genoeg zijn om je weg te slingeren van Chrome.

moet u Opera gebruiken?,

het antwoord op deze vraag komt grotendeels neer op hoe bezorgd u bent over uw privacy. We betwijfelen ten zeerste of de Chinese overheid Opera dwingt om uw Amazon winkelgeschiedenis te overhandigen, maar tegelijkertijd kan onzekerheid over uw online gegevens en hoe het wordt gebruikt een legitieme zorg zijn.

als een browser echter, Opera tikt alle vakken. Het is gebouwd op Chrome, dus het heeft alle bekende attributen, met inbegrip van de enorme bibliotheek van extensies. Het loopt snel en heeft een heleboel extra functies, met inbegrip van de zijbalk die we houden.,

Recent nieuws

{{ artikelnaam }}